Mi az ElmeMenedzsment?
Célunk nem a „több”, hanem a jobban szervezett és irányított elme.
Az ElmeMenedzsment gyakorlati, tudományosan megalapozott szemlélet, tudomány és eszköztár. Arra alapszik, amit az elménk tesz, vagyis ahogyan irányítja életünket, a világot. Az elménk tájékozódik, érez, gondolkodik, akar, tervez, tesz, és mindezt kontrollálja. Az ElmeMenedzsment egyrészt megmutatja, hogyan működik az elménk, másrészt azt tanítja meg, hogyan irányítsuk mindezt, hogy életképesek legyünk a világban, emberi helyzetekben, munkában, tanulásban.
Szerves rendszer és gyakorlati módszertan: teljes rendszer, tiszta elvek, közös nyelv, és kipróbált gyakorlatok együttese, amelyet egyéni önfejlesztésben, családban, iskolában és szervezetekben is ugyanazzal a logikával lehet használni.
Miért most? Miért fontos?
A mai világ az információ világa: az információ mennyisége, komplexitása, zaja, a tanulási terhelés és a folyamatos változás olyan képességeket kér számon, amelyek nem lexikális tartalom-, hanem elmefunkció-központúak: fókusz, érzelmi érettség, rugalmas gondolkodás, kiterject rendszerlátás, bölcs akarás, holisztikus és részletes tervezés, hatékony végrehajtás, együttműködés, önszabályozás,. Ezeket a legtöbb rendszer nem tanítja meg közvetlenül – mi igen. Az ElmeMenedzsment célja, hogy az „elme funkcióit” a mindennapi élet látható, fejleszthető, gyakorolható és mérhető tárgyává tegye.
Alapdefiníció
ElmeMenedzsment = egyrészt az a tudatos és tanítható folyamat, amellyel az elme irányítja a világot, életünket, és mindezen képességek halmaza, másrészt az a tudatos és tanítható folyamat, amellyel az ember irányítja mindezt, azaz saját kognitív, érzelmi, viselkedési folyamatait – és miközben – visszajelzés alapján – folyamatosan fejleszti ezt az egszet.
Kulcsszavak: világ → élet → irányítás → elme → fejlesztés.
Az életképesség 6 pillére
Az ElmeMenedzsment nevelési-oktatási rendszer középpontjában az életképesség áll. Ezt hat, egymásra épülő pillér tartja:
- Figyelem, tájékozódás
Kiválasztás, fókusz, kitartás, mentális energia beosztása, információgyűjtés.
Eszközök: kiemelés, összpontosítás, a lényegtelen elhalványítása, különböző információs csatornák. - Érzelmek
Érzelmi értékelés, cselekvési jelleg és irány meghatározása, testi-anyagi előkészület, érzés, kifejezés.
Eszközök: érzelemfajták, -típusok, érzelmi fogalmak és szókincs, érzelem felismerés, érzelem kontroll. - Gondolkodás
Asszociáció, abduktív-, induktív-, deduktív gondolkodás, intuíció.
Eszközök: fogalmak, logikai mondatok, modellek, keretrendszerek. - Cselekvés
Akarás, (szándék, akarat, célállítás), tervezés (eredmény, lépéssor), hatás/megvalósítás, kontroll.
Eszközök: szándékalkotás érzelmi és értelmi alapon, lehetőségek állítása, kiválasztás/döntés, célhierarchia állítása, eredmények megtervezése, végrehajtási folyamat megtervezése, utasítássor, végrehajtás, önszabályozás. - Önirányítás
Információgyűjtés, jelentésalkotás, akarás, tervezés, hatás a saját szellemi és anyagi tevékenység, folyamatok irányítására.
Eszközök: figyelem, tudat, értékrend, énkép és azonosság, PAGO (rendeltetés, törekvések, célok, objektívák). - Emlékezés, tanulás, & szokások
Munkamemória, napi memória, hosszútávú memória, ismeret, tudás, képesség, rutin.
Eszközök: memorizálási technikák rövid, napi és hosszútávra; tanulási technikák ismerethez, tudáshoz, képességhez; rutinok kialakítása, megtartása, fejlesztése, átalakítása.
A pillérek minden korosztályban taníthatók – a gyakorlat más, a logika azonos.
Miben más ez, mint a „tanulásmódszertan” óra?
- Nem trükkök gyűjteménye, hanem teljeskőrű működés-modell: megtanítjuk, mi miért történik az elmében, majd ehhez kapod a protokollokat.
- Közvetlen gyakorlásra épít: rövid, célzott gyakorlat → azonnali visszajelzés → javítás → újrapróba.
- Átvihetőség: ugyanazokat az elveket használod matek példán, irodalmi esszéhez, sportoláskor és megbeszélésen.
- Mérhetőség: egyszerű, helyben elvégezhető mérések (pl. visszahívás arány, hibapont-hőtérkép, fókusz-idő) mutatják, hogy mi javul.
Hogyan épül fel az oktatási-nevelési program?
Moduláris, fokozatos, kétnyelvű (HU/EN) tananyag, amely az óvodától a felnőttképzésig skálázható. A fő modulok:
- Alapok – figyelem és információgyűjtés, érzelmek, gondolati utak, akarás, tervezés, megvalósítás, önirányítás, tanulás és emlékezés.
- Mesterfogások – információs csatornák, érzelemkezelési módok, gondolkodási technikák, szándékalkotási és döntési módszerek, eredmény és megvalósítástervezési rendszerek, végrehajtási technikák, önirányítási elemek, memória és tanulás fejlesztési elemek.
- Projekt & Vizsga – ismeret, tudás, képesség integrálása, idő- és energia-management, teljesítés.
- Élet-modul – világ, élet, irányítás, elme; anyag, fejlődés. Értékek, célok, döntés, társas készségek, együttműködés.
- Mentor & Szülő – közös szemlélet és nyelv a felnőtteknek, hogyan segítsük mindezt.
Módszertan röviden
- Egyértelmű protokollok (pl. „3×2 visszahívás + ismétlés 48 órán belül”).
- „Látható” gondolkodás (tudástérkép, hibatábla, döntési fa, folyamatmodellek).
- Kettős nyelv: egyszerű tanulói nyelv + szakmai háttér a pedagógusnak.
- Kis lépés, nagy gyakoriság: a napi 10–15 perc célzott gyakorlás többet ér, mint ritka hosszú blokkok.
- „Élő rendszer”: folyamatos finomhangolás a visszajelzések alapján.
Hol használható?
- Oktatás – tantárgyfüggetlen „alapképesség-réteg”, amely mindent megalapoz és minden órán aktiválható.
- Egyéni önfejlesztés – a mindennapokban és az élet „nagy” kérdéseiben.
- Szervezetek – szervezetfejlesztés, szervezeti kultúra gondozás, kognitív architektúra management.
- Család – szemlélet, gyakorlat, szókincs, technikák, módszerek, élmények.
Mitől hiteles?
Az ElmeMenedzsment tudomány-alapú és gyakorlat-központú.
A háttérben kognitív pszichológiai, neurológiai, információtudományi, jelentésfilozófia, kibernetikai, tanulástudományi eredmények állnak. A módszerek iskolai és szervezeti terepen lettek kipróbálva, mérőmódszerekkel követjük a hatást.
Etikai alapállás
- Ember-központú: az eszközök az embert szolgálják, nem fordítva.
- Átlátható: világos, hogy mit miért csinálunk, és milyen adatot mérünk.
- Inkluzív: a protokollok differenciálhatók különböző szükségletek szerint.
Kinek szól?
- Diákoknak: hogy ne „túlélni kelljen” a tanulást, hanem irányítani tudják saját útjukat.
- Pedagógusoknak: hogy legyen közös nyelvük és eszköztáruk a teljeskörű, mindent megalapozó képességfejlesztéshez.
- Szülőknek: hogy a családi térben is legyen kiterjedt, érthető, szerethető támogatás.
- Felnőtteknek: az életben való eligazodáshoz, ha jobb döntéseket akarnak, s napi technikákat a megvalósításhoz.
- Dolgozóknak és csapatoknak: akik jobban szeretnének teljesíteni, eredményesebben, hatékonyabban, gyorsabban.
- Vezetőknek: hogy jobban értsék a vezetés-követés rejtelmeit és teljes módszereik és technikáik legyenek ehhez.
Mit ad rövid távon? Mit hosszú távon?
Rövid távon: tisztább fókusz, eredményesebb információgyűjtés, érzelmi felismerés és kezelés, sokféle gondolkodási út, tudatos akarás, holisztikus majd részletes tervezés, eredményes megvalósítás, önkontroll, jobb emlékezés és tanulás.
Hosszú távon: önjáró tanuló (és önjáró csapat), aki érti és irányítja az elméjét, életét, a világot, aki képes átvinni a tudását új helyzetekbe.
Hogyan kezd el?
Megmutatjuk a gyakorlatainkkal:
Tanulóként.
Tanárként.
Szülőként.
Dolgozóként.
Vezetőként.
Emberként.
A cél nem (csak) a „több” – a cél a jobban szervezett és irányított elme.
ElmeMenedzsment –Életképességeink hat pillére.
Nem azt ígérjük, hogy minden könnyű lesz. Azt igen, hogy tudatosan vezethető. És ha vezethető, fejleszthető. Ha fejleszthető, tanítható. Ha tanítható, akkor közös nyelvvé válik – otthon, az iskolában, a munkahelyen, az életben is.
© Molnár Zsolt Dr. és Molnárné Czeglédi Cecília, 2010-2025. Minden jog fenntartva.
