Két szint, egy név – mit jelent az „ElmeMenedzsment”?
- Az elme az irányító rendszer
(Mind-as-Manager / Elsődleges EM)
Az elme természetes feladata az irányítás: figyel és tájékozódik, érzelmileg értékel és reagál, gondolkodik, akar és célt választ, tervez, cselekszik, mindezt rögzíti (emlékezet, szokások) és mindezt szabályozza. Itt az „ElmeMenedzsment” mint leíró modell jelenik meg: hogyan működik maga az irányító rendszer. - Az elme irányítása
(Managing-the-Mind / Meta-EM, Másodlagos EM)
A második jelentés a tudatos szabályozás és fejlesztés: hogyan gyakoroljuk, hogy a fenti funkciókat jobban végezzük (fókusz, érzelemszabályozás, gondolkodási protokollok, cselekvés-tervezés, önirányítás, tanulási rendszerek).
Miért hasznos e kettős szemlélet?
- Megmutatja, hogy az „ElmeMenedzsment” mögötte kiterjedt működésmodell áll (1), és gyakorlati irányítást/fejlesztést tartalmaz (2).
- Didaktikusan is tiszta: előbb megértjük a rendszert (1), aztán megtanuljuk vezetni (2).
Rövid definíció:
- ElmeMenedzsment (leíró értelemben): az elme irányító architektúrája és folyamatai (figyelem és tapasztalás, érzelem, gondolkodás, cselekvés, önirányítás, emlékezés–tanulás–szokások).
- ElmeMenedzsment (önirányító értelemben): ezeknek a folyamatoknak a tudatos működtetése és fejlesztése tanulható protokollokkal és gyakorlatokkal.
Két címke:
- „I. Az Elme: hogyan irányít?” (modell)
- „II. Az Ember: hogyan irányítsa az Elmét?” (gyakorlat)
© Molnár Zsolt Dr. és Molnárné Czeglédi Cecília, 2010-2025. Minden jog fenntartva.
